NIEPUBLICZNA SPECJALISTYCZNA PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA
funkcjonująca w ramach CENTRUM STYMULACJI ROZWOJU DZIECKA „Uczenie przez zmysły”– Iwona Palicka jest prywatną placówką oświatową działającą w oparciu o wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych nr 58/2011 – Wydziału Oświaty Urzędu Miasta Poznania.
Data rozpoczęcia działalności: 2.01.2012r.
Adres: 60-454 Poznań, ul.Oliwska 14
NIP: 777-156-69-21
Regon: 302245452
Nadzór merytoryczny prowadzi Wielkopolski Kurator Oświaty w Poznaniu
PODSTAWA PRAWNA
– Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty – Tekst jednolity (Dz. U. nr 256 z 2004 r. poz. 2572 z późniejszymi zmianami). – Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. 2017 poz. 1647). – Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych ( Dz. U. z 2017 poz.1743). – Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 1534). – Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. poz. 1591). – Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017, zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad działania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2017 poz. 1643). Poradnie niepubliczne uprawnione są do wydawania opinii honorowanych przez szkoły w sprawie: – przyspieszenia obowiązku szkolnego dla dzieci, które wcześniej osiągnęły gotowość szkolną – odroczenia obowiązku szkolnego dla dzieci z problemami rozwojowymi – dostosowania wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych ucznia, jego potrzeb edukacyjnych i rozwojowych – dla dzieci z różnego rodzaju trudnościami w uczeniu się i zaburzeniami rozwojowymi, np. dysleksja, dyskalkulia, ADHD, obniżone możliwości intelektualne, nerwica – indywidualizowania przez nauczycieli pracy z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia – dla dzieci z różnego rodzaju trudnościami w uczeniu się i zaburzeniami rozwojowymi, np. dysleksja, dyskalkulia, ADHD, obniżone możliwości intelektualne, nerwica – wpływu zaburzeń lub odchyleń rozwojowych na zachowanie ucznia – dla potrzeb ustalania ocen klasyfikacyjnych z zachowania dla dzieci, których trudności rozwojowe (np. ADHD) uniemożliwiają pełne sprostanie wymaganiom – zwolnienia ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją z nauki drugiego języka obcego, – dostosowania warunków przeprowadzania sprawdzianu kończącego szkołę podstawową i egzaminu gimnazjalnego do indywidualnych potrzeb ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (dysleksją, dysortografią, dysgrafią) – dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu maturalnego do indywidualnych potrzeb ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się – dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu zawodowego do indywidualnych potrzeb ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się – objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu, szkole lub placówce dla dzieci, które potrzebują np. dodatkowych zajęć wyrównawczych, terapeutycznych albo innej formy opieki psychologicznej lub pedagogicznej ze strony szkoły Poradnie niepubliczne uprawnione są do prowadzenia zajęć z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka – dla dzieci od momentu wykrycia niepełnosprawności do rozpoczęcia nauki w szkole. Aby dziecko mogło być objęte zajęciami wczesnego wspomagania rozwoju, musi posiadać opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, wydana przez zespół orzekający z publicznej lub niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. W naszej poradni działa zespół specjalistów prowadzących terapię dzieci z następującymi deficytami – wg rozumienia Prawa Oświatowego w następujących kategoriach: – z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją – z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim – z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym – z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera – z niepełnosprawnościami sprzężonymi W związku ze zmianami w rozporządzeniach Ministra Edukacji, od 1.09.2016 Poradnia nie wydaje opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. |
Wczesne Wspomaganie Rozwoju
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2009 r. Nr 23, poz. 133), Poradnia organizuje bezpłatne zajęcia dla dzieci posiadających opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydaną przez Publiczną bądź Niepubliczną Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną wg następujących zasad: – zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 5 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka – zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną – w przypadku dzieci, które ukończyły 3. rok życia, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin. – zajęcia w ramach wczesnego wspomagania, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły 3. roku życia, mogą być prowadzone także w domu rodzinnym – miejsce prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania ustala dyrektor poradni w uzgodnieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju współpracuje z rodziną dziecka w szczególności przez: – udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, – rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem – pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu. Proponujemy (ilość i rodzaj zajęć dostosowywana do najpilniejszych potrzeb psychoedukacyjnych dziecka zgodnie z wytycznymi zawartymi w przedstawionej opinii): – terapię pedagogiczną – terapię logopedyczną terapię integracji sensorycznej – rehabilitację ruchową – konsultacje dla rodziców UWAGA! Dziecko może korzystać z bezpłatnych zajęć (finansowanych z funduszy oświatowych) tylko w ramach jednej placówki oświatowej; nie ma możliwości podziału subwencji pomiędzy różnymi ośrodkami. W związku ze zmianami w rozporządzeniach Ministra Edukacji (Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe w art. 314) Poradnia nie wydaje opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. |