Przejdź do treści

„Zastosowanie teorii poliwagalnej w rozumieniu traumy i jej leczeniu” – dr n.med.Małgorzata Klecka

TEMATYKA SZKOLENIA (czas 3 godziny):
  1. Fizjologia poczucia bezpieczeństwa. Co to jest stan autonomiczny.
  2. Wskaźniki bezpieczeństwa, jak je rozpoznać w otoczeniu i w zachowaniu innych ludzi.
  3. Gdzie w naszym ciele znajduje się zdolność do bycia w relacji z innymi. Układ społecznego zaangażowania nerwu błędnego. Budowa nerwu błędnego.
  4. Reakcje obronne w odpowiedzi na brak bezpieczeństwa. Regulacja reakcji obronnych, znaczenie koregulacji we wzajemnych relacjach.
  5. Neurofizjologia traumy – reakcje na zagrożenie: oś HPA i drogi układu przywspółczulnego. Reakcja walka/ucieczka, znieruchomienie, zamknięcie się, wyłączenie (zawieszenie się) i dysocjacja.
  6. Hierarchiczny model dysolucji Johna Hughlingsa Jacksona.
  7. Zamknięcie się (zawieszenie) jako reakcja na traumę u małych dzieci.
  8. Bezpieczeństwo jako podstawa relacji terapeutycznej. Zabawa i poczucie bezpieczeństwa w terapii.
  9. Uzdrawiająca moc słuchania i spoglądania.
  10. Samoregulacja a zaangażowanie społeczne.
Prowadząca: dr n. med. Małgorzata Klecka, psycholog, specjalista diagnostyki zaburzeń rozwojowych typu FASD (ukończony kurs pod kierownictwem prof. Susan Astley, FAS DPN University of Washington), trener, socjoterapeuta, terapeutka psychodynamiczna, terapeuta neurorozwoju, terapeuta traumy w modelu Somatic Experiencing SE®. Autorka i współautorka wielu publikacji dotyczących FASD, m.inn. „Dziecko z FASD: różnicowanie i podstawy terapii”, autorka polskiej wersji skali obrazkowej do oceny cech dysmorfii twarzy walidowanej w ramach pracy statutowej Śląskiego Uniwersytetu Medycznego (Katedra i Klinika Psychiatrii i Psychoterapii); redaktor naukowa polskich tłumaczeń książek S.Porgesa dotyczących teorii poliwagalnej (Wyd.Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego). Laureatka „społecznego Nobla”, członkini stowarzyszenia Ashoka (www.ashoka.pl)