- Fizjologia poczucia bezpieczeństwa. Co to jest stan autonomiczny.
- Wskaźniki bezpieczeństwa, jak je rozpoznać w otoczeniu i w zachowaniu innych ludzi.
- Gdzie w naszym ciele znajduje się zdolność do bycia w relacji z innymi. Układ społecznego zaangażowania nerwu błędnego. Budowa nerwu błędnego.
- Reakcje obronne w odpowiedzi na brak bezpieczeństwa. Regulacja reakcji obronnych, znaczenie koregulacji we wzajemnych relacjach.
- Neurofizjologia traumy – reakcje na zagrożenie: oś HPA i drogi układu przywspółczulnego. Reakcja walka/ucieczka, znieruchomienie, zamknięcie się, wyłączenie (zawieszenie się) i dysocjacja.
- Hierarchiczny model dysolucji Johna Hughlingsa Jacksona.
- Zamknięcie się (zawieszenie) jako reakcja na traumę u małych dzieci.
- Bezpieczeństwo jako podstawa relacji terapeutycznej. Zabawa i poczucie bezpieczeństwa w terapii.
- Uzdrawiająca moc słuchania i spoglądania.
- Samoregulacja a zaangażowanie społeczne.
„Zastosowanie teorii poliwagalnej w rozumieniu traumy i jej leczeniu” – dr n.med.Małgorzata Klecka
TEMATYKA SZKOLENIA (czas 3 godziny):